Vestecká spojka - popis stavby

Vestecká spojka je komunikace na hranicích Prahy a Středočeského kraje, která bude v budoucnosti spojovat oblast Jesenice a Vestce jižně od Prahy s největším českým sídlištěm Jižním Městem.

Parametry

Vestecká spojka je strategický projekt pro celou oblast na jižních hranicích Prahy, jižně od hlavního města, ale i pro část Prahy 12. Je navržena jako silnice II. třídy. V 1. etapě je plánována v uspořádání 1+1 pruh v kategorii S 9,5/70 (šířka 9,5 metru, max. povolená rychlost 70 km/h) s územní rezervou pro uspořádání 2+2 pruhy v kategorii S 24,5/70 (šířka 24,5 metru, max. povolená rychlost 70 km/h) v 2. etapě. Tzn. 1. etapa - 1 pruh každým směrem, 2. etapa - 2 pruhy každým směrem. Na Vesteckou spojku bude kvůli obavám ze zvýšení hluku v přilehlých obcích a městských částech zákaz vjezdu nákladních vozidel, a to v úseku ulice Vídeňská (603) - Komerční zońa Průhonice-západ

Popis trasy

Vestecká spojka začíná na exitu 3 Pražského okruhu (D0) a pokračuje 1,6 km dlouhou již zprovozněnou částí (od roku 2010) - tzv. Vestecký přivaděč (od roku 2010) mezi dálnicí D0 (Pražský okruh) a silnicí č. 603 (Vídeňská), kde je v současnosti provizorně ukončena. V budoucnu tady vznikne mimoúrovňová křižovatka, která zde zabrání tvorbě kolon.

Vestecká spojka dále povede mezi Hrnčíři a Vestcem (nikoli mezi Šebrovem a Hrnčíři, kde měl vést původně Pražský okruh). Zde podél silnice vznikne přírodní val a budou tu vybudovány protihlukové stěny. Tady by také měla vzniknout křižovatka se silnicí K Šeberovu, která ale bude mimoúrovňová až při uspořádání 2+2 pruhy. Vestecká spojka pokračuje dále kolem Hrnčíř k další křižovatce, která zatím také (než se změní uspořádání silnice na 2+2 pruhy) nebude mimoúrovňová. Také v tomto úseku bude realizována protihluková ochrana. Obě zmiňované křižovatky budou v 1. etapě řešeny kruhovými objezdy o průměru 35 metrů s extra odbočovacími pruhy, aby se zde netvořily kolony.

Vestecká spojka bude pokračovat dále k dálnici D1. Asi 300 metrů před nájezdem na D1 (EXIT 4) bude mimoúrovňový sjezd na novou navazující komerční zónu Průhonice západ (Eurospektrum). Následujících 300 metrů k nájezdu na dálnici, který bude obousměrný, bude Vestecká spojka pokračovat v uspořádání 2+2 pruhy již v 1. etapě. Nájezd na dálnici bude řešen velkým kruhovým objezdem pod dálnicí s několika výjezdy. Za exitem 4 bude silnice pokračovat už jen jako jednoproudá každým směrem (v budoucnu se rozšiřovat na 2+2 pruhy nebude) ještě asi 400 metrů. Vestecká spojka zde bude ukončena kruhovým objezdem se silnicí Formanská z Újezdu do Kateřinek. Tento 400-metrový úsek ale možná bude realizován až později, nezávisle na 1. etapě

Důležitá čísla

Celková délka Vestecké spojky bude po dokončení 6,9 km (D0 – ul. Formanská). Stavba obsahuje dohromady 10 kratších mostů a propustků. Celková délka protihlukových zdí je 5300 metrů, všechny budou samozřejmě postaveny již v 1. etapě. Odhadovaná cena je 812 mil. Kč, předpokládaná délka výstavby 24 měsíců.

Předpokládaná intenzita dopravy na Vestecké spojce je v roce 2020 průměrně 13 - 16 tis. aut denně (zvyšuje se směrem k dálnici D1). Po dokončení dálnice D3 k Pražskému okruhu (D0) a další výstavbě za jižními hranicemi hlavního města je v roce 2030 očekávaná intenzita dopravy mezi 20 a 24 tis. auty denně.

TOPlist