Vestecká spojka - historie

První projekty komunikace, vedené v trase dnešní Vestecké spojky se objevily již před více než 40-ti lety, na začátku 70. let 20. století, tehdy ještě jako součást Pražského okruhu (D0). Bylo plánováno, že jihovýchodní část Pražského okruhu (D0) povede okolo Písnice, Vestce, mezi Šeberovem a Hrnčíři, dále jižně od Milíčovského lesa, kolem sídliště Petrovice a Uhříněvsi (JVK). Od tohoto návrhu se ale po roce 1989 odstoupilo kvůli obavám ze znehodnocení Milíčovského lesa a Botiče a také kvůli odporu místních obyvatel. Byla navržena trasa okolo Jesenice a Říčan (JVD), která byla zanesena do územního plánu. Dnes je již tato trasa od dálnice D1 na západ v provozu (od roku 2010).

Plány Vestecké spojky v dnešní podobě se začaly objevovat ke konci 20. století. Bylo sice rozhodnuto o vedení Pražského okruhu šetrnější trasou, ale stále zde byla potřeba vést tímto regionem komunikaci, která v budoucnu zajistí kvalitní dopravní obslužnost této oblasti. Stalo se tak v reakci na plánované masivní rozrůstání satelitních měst za jižní hranicí Prahy, které trvá dodnes a neustává.

Bohužel, přestože se počet obyvatel v tomto regionu od roku 2000 ztrojnásobil a intenzita dopravy zčtyřnásobila, stále je Vestecká spojka pouze na papíře. Od roku 1999 je přitom Vestecká spojka zanesena v územním plánu Hl. m. Prahy, od roku 2006 i v územním plánu Středočeského kraje.

TOPlist